Fugelflecht

Welke travel & leisure sectoren zijn het hardst getroffen door de komst van online ticket verkoop?

Het is nu algemeen bekend dat de komst van grootschalig, consumentengebruik van het internet de platenindustrie onherroepelijk heeft veranderd. Voorafgaand aan de online explosie verwachtte de muziekindustrie dat consumenten een reis zouden maken naar hun lokale platenwinkels om CD’s te kopen. En toen gewone consumenten besloten dat ze een meer directe, eenvoudigere manier wilden om muziek via hun computer te sourcen, vocht de muziekindustrie in eerste instantie met hand en tand om ze tegen te houden. Ze begonnen niet alleen juridische stappen tegen softwareontwikkelaars en website-exploitanten die de infrastructuur voor het delen en downloaden van bestanden leverden, maar ze klaagden ook individuen aan. Natuurlijk won het onverbiddelijke getij van de macht van de consument de dag, en toegang tot muziek via het internet is nu de norm. De platenindustrie reageerde slecht en langzaam, en veel ervan werd daardoor gewoon van de kaart geveegd. De moraal van dit specifieke verhaal is dat wat de consument wil, de consument altijd krijgt. Dit is een voorbeeld van een sector die hard is getroffen door de komst van het online gebeuren.

Hoe kan deze dynamiek verschillende sectoren zo hard treffen?

De afgelopen drie jaar heeft dezelfde dynamiek de live muziekindustrie getroffen, en dan met name de manier waarop concertkaarten worden gekocht en doorverkocht. De secundaire ticketingmarkt heeft het mogelijk gemaakt dat mensen die de evenementen waarvoor ze tickets hebben gekocht niet kunnen bijwonen, die tickets rechtstreeks aan andere consumenten kunnen verkopen. Ticketbeurzen bieden gemakkelijk te gebruiken platforms voor consumenten om onderling tickets te verhandelen. Maar net als de platenindustrie tien jaar geleden zijn veel mensen die in de live muzieksector werken duidelijk niet blij dat dit gebeurt. Opnieuw missen de meeste van deze branchebestuurders het centrale en meest relevante punt en dat is het feit dat de secundaire ticketingmarkt niet wordt gedreven door website-eigenaren, maar door de consument zelf. Het overgrote deel van de tickets die op de ticketbeurzen kunnen worden gekocht, worden genoteerd door mensen die tickets hebben gekocht voor evenementen die ze vervolgens niet kunnen bijwonen. En de meeste van die tickets worden verkocht voor hun oorspronkelijke prijs, of voor minder dan hun oorspronkelijke prijs. Net zoals mensen het gemak waarderen waarmee ze nu muziek kunnen downloaden wanneer ze dat willen, waarderen ze het ook wanneer ze niet vastzitten aan tickets die ze niet meer nodig hebben. En de kopers die gebruik maken van ticketruil kunnen nu kaarten krijgen voor evenementen die officieel ‘uitverkocht’ zijn. Het is dus een win/win situatie voor beide partijen.

Welke mythes gaan er rond en wat voor boodschap moet je hier uit halen?

Het is een beetje een mythe dat alle goedkoper treinkaartjes die via de ticketbeurzen worden verkocht een enorm prijskaartje hebben. Elke dag worden er meer dan 25.000 tickets gekocht bij de ticketbeurzen, en de meeste tickets worden gekocht voor hun oorspronkelijke prijs, of lager. En als er ook maar één kaartje wordt aangeprezen bij de kassa’s, dan beseffen de touts al snel dat belachelijk geprijsde kaartjes gewoon niet verkopen. Het is een kopersmarkt.

Is er een bredere kwestie van ticket en fraudeurs?

Natuurlijk is er de bredere kwestie van ticketfraude, die de laatste tijd in bepaalde delen van de media wordt benadrukt. Er zijn gevallen geweest van gewetenloze criminelen die websites maken en tickets verkopen die ze eigenlijk niet hebben. Maar dit is iets wat in alle marktsectoren gebeurt, niet alleen in de ticketverkoop. Helaas is een van de nadelen van internetwinkelen dat het voor criminelen makkelijker is geworden om te opereren en de ticketingmarkt verschilt in dit opzicht niet van andere consumentgerichte producten en diensten.

Ticketfraude komt bijna niet voor op de toonaangevende ticketbeurzen, omdat de kopers tegen dit soort zaken beschermd zijn. Kopers krijgen onmiddellijk hun geld terug als de gekochte tickets vals blijken te zijn en de identiteit van de verkopers wordt gecontroleerd. De echte gevallen van fraude hebben zich voorgedaan wanneer criminelen zich voordoen als primaire ticketbureaus, en ze adverteren met tickets die niet eens bestaan. Mijn advies aan ticketkopers is om altijd gebruik te maken van een gerenommeerd ticketbureau of een ticketruil – het is heel gemakkelijk om na te gaan welk bedrijf een bepaalde website exploiteert. En als je die informatie niet kunt vinden, gebruik die site dan niet. Ook als je tickets koopt met je creditcard of PayPal-rekening, krijg je automatisch je geld terug als je bent opgelicht. En hoewel ik denk dat ticketfraude een heel reëel probleem is, is er veel paniekzaaierij aan de gang, en het is zeker niet zo overheersend als sommige mensen ons allemaal willen laten geloven.

Welke sectoren zijn het hardst getroffen en ken jij er misschien wel een aantal?

In tegenstelling tot de muziekdownloadmarkt staat de secundaire ticketsector nog in de kinderschoenen, en er zullen nog veel meer wendingen in dit specifieke verhaal komen. Maar de geest is nu uit de fles, consumenten maken gebruik van ticketruil in hun miljoenen, en de ticketmarkt zal nooit meer hetzelfde zijn. Het zal interessant zijn om te zien of de live muziekindustrie in staat is zich aan te passen, want als dat niet het geval is, zal ze met voeten worden getreden door de onverbiddelijke keuzevrijheid van de consument.

https://ticketforsale.nl/