Fugelflecht

Lichamelijke klachten verminderen door het aanpassen van het voedingspatroon

Maakt u vaak de keuze voor ongezonde, bewerkte producten? Bijvoorbeeld koolhydraat rijke snacks, koffie of producten waar veel suiker in zit? Op de korte termijn kan u dit misschien een boost geven, maar op de lange termijn betaalt u hiervoor zeker de prijs.

Lichamelijke klachten

Bepaalde voedingsmiddelen, zoals ongezonde vetten, teveel koffie en geraffineerde producten, kunnen letterlijk lichamelijke klachten veroorzaken. Bewerkte voedingsmiddelen staan erom bekend dat ze niet goed verteerd kunnen worden door uw lichaam. Vaak staat u er niet bij stil, of bent u zich er niet bewust van, dat de lichamelijke klachten die u ervaart, veroorzaakt worden door uw voedingskeuzes.

Stress voor uw lichaam

Eet u vaak producten die uw lichaam stress geven? Dan kan dit resulteren in verschillende klachten, als hoofdpijn, vermoeidheid, stemmingswisselingen en futloosheid. Deze klachten verergeren geleidelijk, omdat uw lichaam niet gelijk reageert wanneer u iets gegeten heeft dat niet goed voor u is. Een verband leggen met voeding is daarom heel erg moeilijk, maar wel vaak de belangrijkste oorzaak. Over het algemeen worden er andere oorzaken gevonden voor uw lichamelijke klachten, zoals een slechte nachtrust, veel stress op het werk of onregelmatig eten.  Kiest u echter voor de juiste voeding, dan zullen uw klachten in sterke mate gereduceerd kunnen worden of zelfs helemaal verdwijnen.

Eet voldoende vezels

Als u veel snelle, bewerkte producten eet, stijgt uw bloedsuikerspiegel heel erg snel, waarna de zogenoemde dip ontstaat. Kiest u voor vezelrijke producten die niet bewerkt zijn? Deze geven langzame energie af. Het eten van snelle suikers zorgt ervoor dat u zich snel moe voelt en op de lange termijn putten ze uw lichaam uit. Als uw suikerniveau teveel schommelt, heeft dit als resultaat dat uw concentratie minder wordt, dat uw energie afneemt en minder productief wordt. Langzame suikers houden uw energieniveau in balans. U kunt ze vinden in vers fruit, zaden en noten, volkoren granen, verse groenten en bonen.

Groenten voor een optimaal werkend lichaam

Het eten van verse groenten is hartstikke gezond en toch eten we ze niet genoeg. Groenten bevatten voedingsstoffen die ervoor zorgen dat uw lichaam optimaal werkt. Ze zorgen voor energie, uw immuunsysteem krijgt er een boost van en afvalstoffen worden afgevoerd. Als u het lastig vindt om voldoende groenten te eten, kunt u er altijd voor kiezen om een verse groentesap te maken. Of wat dacht u van soep of een lekkere smoothie?

Vermijdt suikers en eet gezonde vetten

De aanmaak van de hormonen endorfine en serotonine worden gestimuleerd door suikers. Deze hormonen zorgen ervoor dat uw gemoedstoestand verbetert. Voor een korte tijd voelt u zich heel goed, maar daarna voelt u zich juist veel slechter. Daarnaast werkt suiker verslavend; u heeft er steeds meer van nodig omdat gelukkige gevoel te ervaren. Eet u teveel suiker, dan kan dit resulteren in een uitputting van de bijnieren. Het eten van de juiste vetten is erg belangrijk. Het is één van de belangrijkste bronnen van energie. U kunt gezonde vetten vinden in avocado, amandelen en olijfolie.

Focuskamer Amsterdam

Heeft u veel last van lichamelijke klachten en heeft u het gevoel dat voeding hier de oorzaak van is? Woont u in Amsterdam Noord en heeft u behoefte aan persoonlijk advies? Wij staan u graag terzijde. Focuskamer Amsterdam kan u helpen als u uw leefstijl en daarmee uw voeding aan wilt passen. We zijn gevestigd in Amsterdam Noord en geven u persoonlijk advies.

https://defocuskamer.nl/