Fugelflecht

Wat zijn de beste posities om in te slapen

Slapen is essentieel voor lichaam en geest om te herstellen en nieuwe energie op te doen, waardoor u gezond blijft en uw lichaam optimaal blijft functioneren. Uw slaaphouding kan niet alleen een grote invloed hebben op de kwaliteit van uw slaap, maar ook op de algehele gezondheid van uw wervelkolom.

Velen van ons zullen op een bepaald moment in ons leven last hebben van rug- of nekpijn. De houding waarin we slapen kan bijdragen aan – en zelfs veroorzaken van rug- of nekpijn. Het is het beste om te slapen met uw ruggengraat in een neutrale, rechte positie om te voorkomen dat deze wordt gedraaid.

 

Slapen op de rug

Op je rug slapen wordt als de beste houding beschouwd, omdat het nek- en rugpijn voorkomt. Het houdt de wervelkolom neutraal, verdeelt het gewicht gelijkmatig over uw lichaam en voorkomt onnatuurlijke verdraaiingen of krommingen van de wervelkolom. Een slank kussen wordt aanbevolen om het hoofd op te vangen, de kromming van de nek te ondersteunen en de wervelkolom op één lijn te houden.

Slapen op de zij

Op uw zij slapen kan een goed alternatief zijn als u het niet prettig vindt om op uw rug te liggen, of als u vatbaar bent voor snurken (wat erger kan zijn als u op uw rug ligt). Als u ervoor kiest om op uw zij te slapen, moeten uw benen gestrekt zijn om de wervelkolom op één lijn te houden. Hierbij kan het helpen om een ​​dun kussen tussen uw benen te plaatsen. Zorg ervoor dat uw kussen niet te dik is en niet te hoog is, aangezien dit uw nek kan belasten. Slapen met uw benen opgekruld naar uw borst, verdeelt uw gewicht niet gelijkmatig en zorgt niet voor uitlijning, wat kan leiden tot rug- en nekpijn.

Slapen op je buik

Slapen op uw buik moet worden vermeden, omdat op uw buik liggen de wervelkolom niet uitgelijnd houdt en uw gewrichten kan belasten. Het betekent ook dat je hoofd opzij wordt gedraaid (om te ademen). Dit vereist een verdraaiing van de nek, wat druk kan uitoefenen op de zenuwen. Als u de neiging heeft om op uw buik te slapen, moet u het gebruik van een kussen vermijden om de druk op uw nek en ruggengraat te verminderen.

Preventieve maatregelen

Hoewel slaapposities rug- en nekpijn kunnen veroorzaken, is aandacht voor uw matras en kussen ook belangrijk. Het type matras waarop u slaapt, is een individuele voorkeur, maar het moet uw ruggengraat ondersteunen en op één lijn houden. Als uw matras oncomfortabel of oud is of zijn stevigheid heeft verloren, kan dit de oorzaak zijn van uw rug- en nekpijn. Kies daarom altijd voor een goed matras. Wij kunnen je een M Line matras aanraden voor een betere slaap.

Kussens moeten regelmatig worden vervangen, omdat ze hun ondersteunende eigenschappen kunnen beginnen te verliezen. Er zijn verschillende kussens op de markt die ondersteuning en comfort bieden. Cilindrische kussens kunnen nuttig zijn als u gewoonlijk op uw rug slaapt, die onder uw nek kan worden gelegd om deze te ondersteunen, uw hoofd in een neutrale positie te houden en uw ruggengraat op één lijn te houden.

Behandeling voor rugpijn

Rug- en nekpijn kan worden veroorzaakt door factoren zoals beknelde zenuwen, ontstoken spieren of pezen, slecht uitgelijnde wervels of gescheurde schijven. Afhankelijk van de oorzaak van uw pijn, zijn er veel verschillende behandelingsopties beschikbaar om deze met succes te verlichten of te behandelen, zoals chiropractische zorg, interventionele pijninjecties en fysiotherapie (die zowel kan helpen bij pijn als de kernspieren versterken).