Met ongeveer 35 CPU-jaren aan inactieve computertijd geschonken door Google, heeft een team van onderzoekers in wezen elke positie van de Rubik’s Cube ™ opgelost en aangetoond dat geen enkele positie meer dan twintig zetten vereist. We beschouwen elke draaiing van een gezicht als één beweging (dit staat bekend als de halve draai-metriek). Elke oplosser van de kubus gebruikt een algoritme, een reeks stappen om de kubus op te lossen. Het ene algoritme kan een reeks zetten gebruiken om het bovenvlak op te lossen, dan een andere reeks zetten om de middelste randen te positioneren, enzovoort. Er zijn veel verschillende algoritmen, variërend in complexiteit en aantal benodigde bewegingen, maar degene die door een sterveling kunnen worden onthouden, vereisen doorgaans meer dan veertig zetten. Je zou kunnen veronderstellen dat God een veel efficiënter algoritme zou gebruiken, een algoritme dat altijd de kortste reeks zetten gebruikt; dit staat bekend als Gods algoritme. Het aantal zetten dat dit algoritme in het ergste geval zou uitvoeren, wordt Gods nummer genoemd. Eindelijk is aangetoond dat Gods Aantal 20 is. Het duurde vijftien jaar na de introductie van de Kubus om de eerste positie te vinden waarvoor aantoonbaar twintig zetten nodig waren om op te lossen; het is gepast dat we vijftien jaar daarna bewijzen dat twintig zetten voor alle functies voldoende zijn. Een geschiedenis van Gods nummer Hoe we het hebben gedaan Verdeling Symmetrie Goede versus optimale oplossingen Veel computers
|
https://breinbrekers.be |