Immateriële motivatie van het personeel: 11 manieren van werken

software developer loon

“Baksteen is het belangrijkste wapen van de arbeiders”, zei de Duitse filosoof Karl Marx. En het lijkt erop dat er geen truc is tegen het schroot, maar de leiders hebben nog steeds ook een wapen, en dat heet ‘motivatie’. Het ziet er natuurlijk niet zo dreigend uit. Maar bij juist gebruik is het nog niet duidelijk wat gevaarlijker is. En bovendien is juist gebruik niet alleen geld, maar ook ongrijpbare motivatie, waarover we het vandaag zullen hebben.

WAAROM ONMATERIËLE MOTIVATIE BELANGRIJK IS

De grootste teleurstelling voor eigenaren van onroerend goed is het leren dat mensen niet worden gemotiveerd door geld. Ik heb tientallen verdrietige en vallende ogen gezien terwijl ik deze zin uitsprak. En ook tientallen verontwaardigde uitroepen: “Wat als geen geld? Dan heb ik zulke werknemers niet nodig. Ik heb hier geen hobbygroep. ” Om niet over dit onderwerp te filosoferen, moet u gewoon accepteren dat niet alleen geld motiveert. Dit betekent niet dat ze dat helemaal niet zouden moeten zijn of dat je je salaris naar de plint kunt verlagen en met een zelfverzekerde stem kunt zeggen dat je veel andere goodies hebt.

Spreek hier liever over de balans tussen niet-materiële motivatiemethoden en materiële. Als tussen goed en kwaad.

Alles zou met mate moeten zijn. Als je een hoog salaris hebt, maar dat wil niet zeggen dat je de beste medewerkers krijgt. In mijn bedrijf bijvoorbeeld, is ongeveer de helft van het testpersoneel degenen die bereid zijn ons gemakkelijk te verlaten, als er geen andere steun is dan geld.

Immateriële motivatie van personeel is niet alleen geld

Hmm … je kunt me gewoon niet met geld meenemen

En zoals ik al zei, om niet te filosoferen, maar om direct naar kant-en-klare oplossingen te gaan, voor degenen die net zijn begonnen met het bestuderen van dit onderwerp, raad ik ten zeerste aan om onze andere artikelen over motivatie van het personeel te lezen:

MOTIVATIEMETHODEN

En ik durf je niet langer uit te stellen, en we gaan over op competitieve technieken (manipulatief en stimulerend). Ik smeek je alleen, stel tenminste een paar voor, waarom kruis ik anders hier voor jullie. Ben je het eens? Oké, ik ga verder.

1)Betekenis

Niets is zo motiverend dan een gemeenschappelijk doel. Je kunt mensen niet eens met voedsel voeden als ze verenigd zijn door één mondiaal doel. Het kan anders genoemd worden, maar in het bedrijfsleven is het gebruikelijk om de missie van het bedrijf te noemen. Ik hou meer van het woord “Sense”. Testvraag: “Waarom doet u zaken?” De antwoorden kunnen verschillen. Iemand gokt op “Laten we bewijzen dat Rusland het beste product ter wereld kan produceren”. Iemand creëert waarde op het niveau van goedheid “Laten we van deze wereld een betere plek maken”. En iemand draagt ​​doornen door de betekenis van sport “Laten we de levensverwachting van mensen met 2 jaar verhogen.” Het maakt niet uit wat je precies zult hebben, het belangrijkste is dat mensen in het idee geloven en bereid zijn om zichzelf maximaal te geven. Dit is de wortel van alle niet-materiële motivatie van werknemers. Dit is waar ik je aanbeveel om deze aanpak te ontwikkelen, ook al lijkt het alleen relevant voor grote bedrijven.

2)Begeleiding

Dit punt kan geen directe manier van immateriële motivatie van medewerkers worden genoemd, maar dat is het wel. Als een werknemer een mentor heeft, begrijpt hij dat er voor hem gezorgd wordt. Binnen het team wordt als het ware een ouder (hij is een vriend) gevormd, bij wie je altijd terecht kunt voor advies of gewoon in je vest huilen. Standaard is de mentor een leider op een hoger niveau, maar hier gaat het gesprek meer niet over ondergeschiktheid, maar over houding. Of het nu een baas is of een collega met ervaring, hij moet ervoor zorgen dat de persoon begrip heeft voor een sterke schouder in de buurt, misschien zelfs in persoonlijke aangelegenheden. En hetzelfde werkt in omgekeerde volgorde. Als iemand is gemaakt om iemands mentor te zijn, begint hij zijn betekenis te voelen, die zich manifesteert in kracht (en dat is wat velen willen). Als gevolg daarvan verhoogde motivatie zonder kosten. Nou, je hebt het al begrepen zonder mij.

3)Concurrentie

Mijn favoriete methode van niet-financiële motivatie. Het kan natuurlijk van materiaal worden gemaakt, het hangt allemaal af van de uiteindelijke prijs. Maar wereldwijd creëer je condities waarin je de kans krijgt om jezelf te laten zien en je tegenstander te verslaan. Alles is zoals in de bekende zin: “Het belangrijkste is niet de overwinning, maar deelname”. Al speelt de overwinning hier ook een rol. Kortom, de ideale duur van de wedstrijd is 2 weken, de prijs moet voor iedereen interessant zijn en het optimale doel van de wedstrijd is om de doorzakking van de verkooptrechter in het bedrijf te verhogen.

4)Extra verantwoordelijkheid

Het lijkt misschien een paradox, maar hoe meer verantwoordelijkheid iemand heeft, hoe beter hij werkt. Dit is geen axioma, maar het werkt voor sommige soorten mensen. De logica is simpel: hoe meer verantwoordelijkheid, hoe meer iemand zich een belangrijke hobbel in het bedrijf voelt. Vooral als het gaat om extra schenken. de verantwoordelijkheid van een gewone werknemer. Neem het gewoon niet letterlijk, dat je morgen iedereen moet belasten met het meeste dat ik niet kan, en als gevolg daarvan om hun fouten moet vragen. Je moet gewoon een flink deel van het vermogen toevoegen om zelf beslissingen te nemen. Maar tegelijkertijd is het belangrijk dat u deze kans niet fictief geeft, maar echt vertrouwt en praktisch geen controle heeft.

5)Groei in breedte

Ik wil nogmaals schrijven dat dit mijn favoriete voorbeeld van ongrijpbare motivatie is, maar om mezelf niet te herhalen, zal ik zeggen dat het de basis is van elk bedrijf. Het gaat erom dat je de positie van een medewerker niet langs de verticale as (manager -> afdelingshoofd -> directeur -> enzovoort) verhoogt, maar breed doet. Het meest klassieke voorbeeld: manager -> senior manager -> groep senior. Afhankelijk van de categorie heeft de werknemer extra rechten in vergelijking met alle anderen. En bij het ontwikkelen van het systeem zou ik wedden op een immaterieel bezit. Bijvoorbeeld een zachtere stoel, een langere lunchtijd of de mogelijkheid om als eerste vakantiedata te kiezen.

6)Ruimte

Na het ontstaan ​​van een zachte hoek in het bedrijf begonnen medewerkers vaker tot laat op het werk te blijven. Ik kan niet zeggen dat dit goed nieuws is in termen van duurzaamheid. Maar aan de andere kant, omdat ze langer blijven, willen en willen ze het doen. En de zachte hoek is slechts een extra stimulans. We hebben het ook over de werkruimte. En dat merkte ik duidelijk toen een van onze klanten geen nieuwe medewerkers in het bedrijf kon vinden totdat hij een modern kantoor had ingericht met alle voorzieningen voor salesmanagers. Nee, het was niet Google. Maar in vergelijking met het vorige pand veroorzaakte dit in ieder geval geen afschuw.

7)Geschenken

Mijn partner heeft dit soort immateriële motivatie van personeel vanaf de geboorte. Als hij naar zijn werk gaat, kan hij bij hem een ​​paar taarten, meerdere pizza’s of andere cadeaus voor het hele bedrijf kopen. Maar als hij dit gewend is, dan kun je het bewust doen om het moreel van collega’s te verhogen. Bovendien kunnen geschenken zowel zonder reden als met een reden worden gegeven. Van het banale, het is verjaardag, Kerstmis. Ik raad aan om hier niet op te beknibbelen. En zet als slimme eigenaar deze kosten meteen door in het salaris van elke medewerker. Ze mogen er natuurlijk niets van weten.

8) Opleiding

Je slaat dus twee vliegen in één klap: train je medewerkers en verhoog de omzet. Opleidingen kunnen zowel binnen het bedrijf worden gegeven als worden uitgezonden om opgeleid te worden door eminente trainers. Natuurlijk beïnvloedt de tweede optie het niveau van respect in uw richting meerdere keren beter dan lokaal onderwijs. Wil je het maximale halen in de vorm van ongrijpbare motivatie van het personeel, stuur het dan ook periodiek naar training, maar dit keer volgens de hobby van de medewerker. Geloof me, u zult een aangename schok in de ogen van uw mensen zien van het feit dat het bedrijf niet alleen voor hen zorgt als teamlid, maar ook als een gewoon mens.

9)Arbeidsomstandigheden

Ik zal dit punt in meerdere splitsen, aangezien het vanuit verschillende hoeken kan worden bekeken. Conceptueel: u moet een omgeving creëren die waarde toevoegt bij het solliciteren naar een baan. Van de meest uitgesproken en niet altijd voor de hand liggende use-cases, benadruk ik:

  • Voeding;
  • Reizen;
  • Behandeling;
  • Verzekering;
  • Brandstoffen en smeermiddelen;
  • Mobiel;
  • Lunch slapen.

Dit omvat logischerwijs ook ruimte, maar ik heb het er apart uitgehaald, omdat ik denk dat dit in onze tijd speciale aandacht vereist. Maar tegelijkertijd kun je hier ook gerust het werkrooster, officieel dienstverband, de datum van salarisbetaling opnemen. Over het algemeen is alles al begrijpelijker voor de manager.

10) Activiteiten

Dit is wanneer je samenkomt met het hele team en plezier hebt. Alles kan gebeuren onder het mom van een gewoon bedrijfsfeest in de vorm van een feest. Of het kan in de vorm van teamleiders zijn, waarbij je op een speelse manier tegen elkaar speelt met het hele vriendelijke publiek. Combineer de twee idealiter om verschillende plezierzones aan te gaan. Maar onthoud dat als uw team niet het meest vriendelijke is (iedereen werkt bijvoorbeeld in verschillende ploegen en overlapt niet), dergelijke evenementen zonder de juiste voorbereiding zwaar werk kunnen worden, geen plezier. Ik ben er zeker van dat ieder van ons op zulke bijeenkomsten was, waaruit u snel wilt ontsnappen. Het is dus beter om dat helemaal niet te doen.

11)Persoonlijk

Dit is wat we dag in dag uit doen, maar we merken het vaak niet. En aangezien dit ook een ongrijpbare methode van motivatie van het personeel is, is het beter om er bewust mee om te gaan. Het gaat om persoonlijke en menselijke communicatie. Je kunt het op tientallen verschillende manieren manifesteren, ik zal er verschillende laten zien voor begrip:

  • Lof na een werkdag;
  • Houd een persoonlijke ontmoeting voor “het leven”;
  • Handenschudden;
  • Zittend in een open kantoor;
  • Bel en ontdek hoe het met u gaat.

Bovendien, hoe dichter de hogere medewerker communiceert met de lagere, hoe beter voor de tweede.

Hierdoor wordt een glazen wand tussen de palen afgebroken. En je kunt natuurlijk niet volledig overschakelen naar persoonlijke communicatie, omdat de commandostructuur wordt geschonden. Maar een beetje van dit gedrag zal elke werknemer meer leven geven.

KORT OVER DE BELANGRIJKSTE

Wereldwijd draait alle immateriële motivatie van medewerkers om de gebruikelijke menselijke benadering. Het is het elfde voorbeeld van ontastbare motivatie dat deze benadering perfect beschrijft. Als echter naar elk punt wordt gekeken, is het hele systeem van niet-materiële motivatie van personeel gebaseerd op een menselijke benadering. Uitzonderingen zijn stimulerende instrumenten van niet-materiële motivatie. Maar in de regel duren ze niet lang. Ze moeten voortdurend worden gemoderniseerd of vervangen. En dat is oké. Daarom is mijn persoonlijke aanbeveling om niet alleen een team op te bouwen op basis van geld, maar ook op waarden die je zullen helpen door crises en financiële gaten te komen.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 
Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

https://webdevelopmentapp.com/nl/development.html