Concentratie en de Leesomgeving

Je kan je waarschijnlijk goed genoeg concentreren als je een omgeving opzoekt die jou de kans daartoe biedt. Natuurlijk kunnen alle achtergrondgeluiden niet geëlimineerd worden als je aan het lezen bent. Sommige zullen er altijd zijn. Zowel Thomas Carlyle als Marcel Proust probeerden tevergeefs zich af te zonderen van het geluid en de verwarring van de buitenwereld, door te schrijven in een met kurk beklede kamer. Het volstaat echter om te proberen van zoveel mogelijk echt storende elementen te elimineren. Als je het kan leren van zelf op te gaan in de geschreven tekst, dan zal je ook niet meer gestoord worden door onbelangrijke zaken die je kunnen afleiden. Snel effectief lezen helpt echt.

Kijk eens naar twaalfjarigen die een stripverhaal lezen als je een voorbeeld zoekt van intensief lezen. Geen enkele kleine afleiding kan hen storen! Probeer hun aandacht te trekken. Ze zullen je alleen horen als ze klaar zijn. Ze zijn echt letterlijk “ weg van deze wereld”. Je kan een bom laten vallen en ze zullen uit het puin te voorschijn komen met de tekst nog steeds voor hun ogen terwijl ze nog intensief aan het lezen zijn. Hun smaak qua lectuurkeuze mag dan niet van het hoogste niveau zijn, maar hun vermogen om zich te concentreren is dan wel de moeite waard om te proberen na te doen. Of ze nu snel lezen of niet, ze zijn in staat om zich gretig te concentreren – studies hebben aangetoond dat computerspelletjes het vermogen van een kind om zich te concentreren en langer op iets gefocust te blijven, kan verhogen.

Vertaal dit naar het lezen van hun schoolwerk en ze zullen een hoger niveau van begrijpen en onthouden, bereiken. Misschien wel voldoende om ze hogere cijfers te doen behalen. En dat allemaal dankzij het beter gebruik van de hersenen door het snelle effectieve lezen, ook wel bekend als ‘speed reading’ of snellezen.

 

 

http://blokpil.nl